18 اکتبر 2023- متخصصان سلامت می گویند که مردم باید یک وعده غذای سیر کننده قبل از ساعت 9 شب میل کنند تا از خوردن میان وعده های آخر شب که می تواند باعث افزایش وزن شود، اجتناب کنند.

خوردن میان وعده خیلی نزدیک به زمان خواب نه تنها خطر افزایش وزن را افزایش می دهد، بلکه می تواند باعث شود صبح روز بعد بیشتر احساس گرسنگی کنید و باعث شود بدن آهسته تر کالری بسوزاند.

دکتر بری، محقق علوم تغذیه در کالج کینگ لندن، گفت: ساعت 9 شب بهترین زمان برای صرف آخرین وعده ی غذایی است. بدن ما ساعت درونی خود را دارد که نحوه پردازش غذا را تنظیم می کند. خوردن غذا در ساعات پایانی شب می تواند ساعت بدن ما را مختل کند که به نوبه خود می تواند واکنش بدن ما به غذا را مختل کند.

بر اساس یک مطالعه در سال 2022، اختلال در ساعت بدن بر سرعت کالری سوزی بدن تأثیر می گذارد.

مطالعه دیگری در ایالات متحده در سال 2022 همچنین نشان داد که اگر در خوردن میان وعده های آخر شب زیاده روی کرده باشید، صبح روز بعد ممکن است گرسنه تر از خواب بیدار شوید. این به این دلیل است که خوردن غذا در اواخر شب به مقدار زیاد باعث افت هورمون لپتین می شود- هورمون لپتین پیام سیر شدن را به بدن می دهد- این بدان معناست که خوردن میان وعده ی آخر شب سرعت کالری سوزی را کاهش می دهد.

خوردن غذاهای پر قند مانند شکلات، بیسکویت و نان تست خیلی نزدیک به زمان خواب باعث افزایش سریعتر سطح قند خون نسبت به زمانی می شود که همین مواد غذایی در اوایل روز خورده شده باشد. دوره های طولانی افزایش سطح قند خون می تواند باعث آسیب طولانی مدت به چشم ها، کلیه ها و اعصاب شود.

دکتر بری توصیه کرد که اگر عصرها گرسنه هستید، چیزهایی مانند آجیل، ماست یونانی پرچرب یا هوموس و سبزیجات را انتخاب کنید.

او گفت: اگر بعد از صرف شام، گرسنه می‌شوید، پیشنهاد می‌کنم غذاهایی را مصرف کنید که تأثیر زیادی بر سطح قند خون و چربی خون شما نداشته باشد. اگر تمایلی به تعویض چیپس با بادام ندارید، توصیه می‌کنم برای جلوگیری از گرسنگی قبل از خواب، شام‌ خود را از مواد مغذی و سیرکننده تهیه کنید. شما می توانید این کار را با افزودن سبزیجات خوش طعم پخته شده با ادویه ها و چربی های سالم مانند آووکادو، ماهی های روغنی و روغن زیتون فوق بکر به بشقاب خود انجام دهید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2023/oct/snacking-before-sleep-can-lead-to-weight-gain-and-feeling-hungrier-the-next-morning.html